Web-suunnittelija
Sivustoja toteuttaessa ikivirheä “hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” on jopa vähättelyä. Usein huomaan olevani projektissa, jossa ensimmäisenä vaaditaan nähdä miltä sivusto näyttää ja sen jälkeen vasta mietitään mitä sivustolla kerrotaan. Kuvitellaan sama tilanne kirjallisuuden näkökulmasta; ensin suunnitellaan kirjan kansikuvitus, mietitään paperivalinnat ja painopaikka. Sen jälkeen mietitään mistä kirja kertoo. Toimiiko? Ei.
Edellä mainittu kuvaus ei ole itse keksimäni, vaan se on poimittu kauan sitten eräästä esityksestä. Käytän sitä kuitenkin usein puheenvuoroissani, sillä se kertoo erittäin hyvin olennaisen, eli sisällöt ensin.
Suunnitteluni lähtökohta on aina se, että loppukäyttäjä löytää perille tai suorittaa ennalta määritellyn tehtävän. Ei löydä pelkästään sivuston etusivulle, vaan sen tiedon ääreen jota hän on tullut etsimään. Suorittaa tehtävän, jonka olemme yhdessä ennalta määritelleet. Mikä on sivuston rooli yrityksen viestinnällisessä kokonaisuudessa, mikä on sen tehtävä ja ketä se palvelee? Näitä kysymyksiä tulet kuulemaan kun toimimme yhdessä. Moneen kysymykseen vastaus löytyy käyttökokemussuunnitelusta (UX).
Suunnitellaan vasta nyt se sivuston käyttöliittymä, ulkoasu, layout. Ja tehdäänkin siitä upea, sillä se on merkittävin ensivaikutelman luoja sekä uskottavuustekijä. Tätä varten minulta löytyy riittävä määrä visuaalista silmää ja kokemusta käyttöliittymäsuunnittelusta (UI).
Termi kotisivut on harvinaisen osuva kuvaus niiden tehtävälle. Ne ovat yrityksen koti internetissä. Niitä minä suunnittelen ja toteutan.
Työkokemus
10+ vuotta. 5-vuotta omassa yrityksessä, jota ennen työkentelin Sanoma Medialla erilaisissa Graafisen suunnittelijan ja Web-suunnittelijan tehtävissä.
Osaamisalueet
Sivustosuunnittelu, sivustokonseptit, käyttökokemussuunnittelu (UX), käyttöliittymäsuunnittelu (UI), koulutus ja tekninen toteutus (WordPress CMS ).